VR apps & games

Lees hier alle info over de leukste VR apps en games.

Apps zijn niet meer weg te denken uit het dagelijkse leven. Je hebt Apps op je Smartphone, Apps in je Windows-omgeving en moet het maar op.
Apps komen in vele soorten en maten en bijna iedereen beschikt er wel over een behoorlijk aantal.

In Virtual Reality zullen Apps ook een belangrijke rol gaan spelen, feitelijk is dat nu al het geval en zeker bij Mobiele VR brillen. De content die beschikbaar komt voor deze brillen komt, omdat je je Smartphone gebruikt in deze brillen, vanzelfsprekend ook voor het grootste gedeelte uit App Stores.

Kleine uitzondering hierop zou 360° Video kunnen zijn, we zeggen kunnen omdat deze content over het algemeen ook via een App op het scherm wordt getoverd.

Kortom: Apps zijn onmisbaar en zullen dit ook voor Virtual Reality zijn.

Lees hier alle ins en outs omtrent Virtual Reality Apps

VR Games zijn nu al immens populair. De Game community wordt niet voor niks de drijvende kracht achter de Early Adoption van Virtual Reality
genoemd.
De Game industrie is hier ook handig op ingehaakt en er zijn weinig grote Game ontwikkelaars te vinden die nog niet bezig zijn met het ontwikkelen van Games voor Virtual Reality

We nemen je kort mee voor een beknopte uitleg omtrent de platforms waarop VR Games verschijnen.

Categorieën:

Het aanbod van Games in Virtual Reality valt eigenlijk uiteen in een 3 tal hoofdlijnen die met name met het platform waarop ze gespeeld worden te maken hebben. Er kan nog een tweede onderverdeling gemaakt worden, deze heeft met name te maken met het soort spel.

Mobiel

Dit gaat eigenlijk om de Games die je kan spelen met behulp van je Google Cardboard of Samsung Gear VR. De Games kosten niet meer dan enkele euro’s of zijn gratis.

De instap is laagdrempelig, een mobiele VR bril is volop en voor weinig geld verkrijgbaar.

Desktop

Bij Desktop Games doelen we op de games die gemaakt worden voor de VR HMD’s zoals Oculus Rift en HTC Vive. De Games zijn over het algemeen “heavy on the Graphics” en vereisen een behoorlijk volwassen stuk Hardware om gespeeld te kunnen worden.

Binnen de Desktop games is er nog een onderscheid te maken tussen “Native” en “Backward Compatible” Games.

  • Native VR

De “Native” VR Games zijn specifiek voor VR ontwikkeld.  De graphics zijn optimaal, de Field of View perfect en de responstijd (Latency) is zo laag mogelijk. Daarnaast maakt een Native VR game optimaal gebruik van de “on board” sensors.

Dit alles zorgt voor de meest optimale Gamebeleving.

  • Backward Compatible

De definitief van BackWard Compatible is:

“ondersteuning voor een oudere versie wanneer deze de plaats van een ouder product kan innemen of overnemen, door met andere versies te kunnen werken die oorspronkelijk voor het oudere product waren ontworpen.”

En dat dekt perfect de lading. Het gaat hier om Games “uit de oude doos” die middels speciale Software geschikt is gemaakt voor het spelen in Virtual Reality.

Nadeel van dit type Game is dat deze, in tegenstelling tot de Native VR games niet vanaf de grond toe zijn opgebouwd rond de technische mogelijkheden van de VR bril, een en ander kan zich vertalen in achterblijvende Graphics en een niet vloeiende Gameplay.

Daarnaast ligt bij dit type Games “Motion Sickness” al snel op de loer.

Gameconsole

Voorlopig feitelijk alleen van toepassing voor de Sony Playstation VR. Het gaat hier om Games die afgespeeld worden op een Gameconsole.

Ook hier kan men een onderscheid maken tussen Native en Backward Compatible Games.